Khamis, 23 Jun 2011

GEMBIRANYA BILA AUKU MASIH BERKUASA

*atok ditukar kepada aku untuk entry ini

11

gambar diatas akan aku rungkaikan kenapa aku gembira dengan AUKU..walaupun segelintir besar aktivis mahasiswa amat menyampah bila disebut AUKU..

Apa sebenarnya AUKU? Akta Kolej dan Universiti..bunyinya semacam akta biasa, tetapi ia adalah musuh bagi aktivis mahasiswa dan senjata bagi pentadbiran universiti..masakan tidak, apabila mahasiswa cuba bersuara maka tangan yang semacam kaki pentadbiran universiti lantas menempelak mahasiswa dengan auku..

aku cuba memahami, apa yang sebenarnya dilawan dan ditentang oleh mahasiswa dengan akta ini..adakah semenjak akta ini diwujudkan secara rasmi, maka mahasiswa tidak boleh belajar dan mengulangkaji pelajaran dengan baik? atau, Auku menyebabkan mahasiswa dihalang untuk bertanya soalan kepada pensyarah semasa berada di dalam dewan kuliah..

huh! hairan..aku tengok auku tidak menyebabkan prestasi pelajaran mahasiswa tergugat, jauh sekali menjejaskan proses pembelajaran dan pengajaran pensyarah didalam kuliah..adakah ini menunjukkan bahawa mahasiswa yang membantah auku ini mereka yang tidak sedar dek untung kerana dapat belajar dimenara gading dengan bantuan kerajaan tapi masih mahu melawan kerajaan? aku berfikir lagi..jauh otak ku merewang..

imageSTUDENT POWER!

apa student power ni? lebih rumit lagi ditambah dengan student union..kenapa student union dilumpuhkan? apa fungsinya HEP? 1960? mahasiswa menggugat? kaitan mahasiswa dan parti politik? pro mahasiswa dan aspirasi?

aku x pernah dengar pun perkataan sebegini semasa di sekolah menengah dulu..malah, semasa berada dalam kuliah litar elektronik, algebra, kalkulus, elektronik fizik, asas sains bahan, tiada satu pun perkataan seperti di atas tersembul dari mulut pensyarah aku..bila terdengar perkataan sebegini aku terasa pelik..aku cuba mencari balik nota-nota dan latihan yang diberikan pensyarah..maka aku berasa amatlah hampa kerana tiada pun istilah sebegitu..

maka, aku tinggalkan perkataan tersebut tanpa ingin tahu apa yang ada..aku pun tinggalkan sejarah gerakan mahasiswa zaman 1960 dan student union…ahh..semua tu cerita lama…zaman tersebut internet masih terhad, harga barang masih murah, kos sara hidup masih boleh ditanggung..semuanya cerita lama..tiada yang bersangkutan dengan aku..yang aku tahu..aku adalah mahasiswa zaman 2000..orang kata zaman millenium..zaman ICT..zaman harga barang NAIK!

Rabu, 22 Jun 2011

PENCUKUR TERMAHAL DIDUNAI BERNILAI RM300 000++

image

gambar pencukur bernilai RM300 000++

Atok terkejut jugak bila terbaca berita camgini..huh! x ada benda lain dah ke nak buat hingga menjual pencukur berharga RM300 000 lebih..tersedu atok..

memang mahal amat la..atok terjumpa berita ni di laman web yahoo.com..katanya pemegang pencukur tu diperbuat dari iridium.sejenis keluli yang amat mahal dan terhad serta mampu bertahan didalam larva yang cair..hohoho..extrem betul kekebalan keluli nih..mata pisau pencukur pula dibuat dari sejenis batu permata iaitu batu nilam buatan..bukan original la..bilahnya juga dikatakan mempunyai ketahanan selama 10 tahun dan servis mengasah bilah disediakan secara percuma selama sedekad

memang terbaik la pencukur ni..

maaf la kalau bahasa tunggang terbalik..sebab atok transalte sendiri dengan pemahaman BI atok..

nak baca artikel asal boleh ke sini : Would you pay $100,000 for a razor? - Yahoo! News