Khamis, 14 April 2011

HUKUM MENYERTAI NUFFNANG, CHURP-CHURP, dll

image

dah lama atok bookmark tentang hukum menyertai dan mendapatkan wang dari syarikat pengiklanan online ni..tapi, hari ini beru terdetik nak tulis..hihihi..maaf ye..

atok pun bukannya arif sangat dalam bab agama ni..jadi atok sekadar petik sedikit artikel dari seorang ustaz nor amin di blog Ustaz Nor Amin

  • Melalui iklan, blog mampu menjana pendapatan yang lumayan tetapi berhati-hatilah kerana ia mampu mengubah hukum pendapatan itu dari halal yang sepatutnya menjadi syubhah dan mungkin sekali sehingga haram.
  • Menjadi haram cara kita memperolehi duit tersebut bukan duit yang menjadi haram. Contohnya, seseorang itu meletakkan iklan arak atau judi di dalam blog atau webnya, maka inilah yang dinamakan haram kerana cara perolehannya tidak betul.
  • iklan perklik ini diharuskan dengan hujah, bisnes ini memenuhi syarat-syarat muamalah Islam iaitu penjual (pihak syarikat), pembeli (pemohon/pengusaha/pemblog), barang (produk iklan yang dipersetujui) dan akad (akad mafhum/faham-faham).
  • Tetapi perlu diingat jangan sesekali melanggari syarat perjanjian antara pihak syarikat iklan dan pemohon, kerana ia boleh menjadi haram sepertimana telah diperjelaskan di atas.

kalau nak baca artikel penuh..boleh ke sini : http://www.ustaznoramin.com/2010/02/hukum-meletakkan-iklan-nuffnang-google.html

sama-sama kita berkongsi ilmu dalam artikel ini dengan sahabat blogger yang lain supaya duit yang kita dapat tu dipastikan statusnya..

Comments
7 Comments

7 ulasan:

azwa amani berkata...

errmmm..bagus entry ni :)...amani takde pun nuffnang tuuu..hehehe

AiMaN berkata...

@azwa amaniowh..daftar la..senang je..smbil berblog..dapat duit..

cik ika berkata...

bagus la entry ni..tp ika ta da pown nuffnang uh...

AiMaN berkata...

@ikakongsi la dgn kwn2..

alongxp berkata...

ingatkan jd totally haram,baru sy nk mengutarakn soalan,klu camtu sy faham lah, n mmg xde la kot iklan yg boleh menyebabkan haram diletakkan diblog saya, sebab saya selalu pantau iklan yg keluar dan campaign yg saya share...

AiMaN berkata...

@alongxpbgus la

Tanpa Nama berkata...

mcmane nk daftar nuffnang ni????bg tips sket...