Sabtu, 5 Mac 2011

AWAS : TELUR AYAM PALSU

pernah x dengar kes telur ayam buatan? yang dibuat dengan bahan kimia? meh tengok gambar dulu

image

dah nampak? semua ni berlaku di CHINA..berita selanjutnya

imageimage

Semua orang tahu, China terkenal dengan produk-produk yang berjaya dipalsukan oleh mereka. Terbaru berita harian, telur ayam berjaya dipalsukan mereka. Pihak berkuasa telah berjaya menyita sebahagian besar telur ayam palsu di gedung pasaraya kota Guangzhou, ibu negeri wilayah Guangdong, China. Harganya pula murah, mestilah ramai yang terpedaya dan terus membelinya. Manakan tidak, sebiji telur ayam palsu dijual serendah 0.15 yuan bersamaan RM0.074 iaitu separuh daripada harga sebenar.

imageimage

Di sana, kalau hendak belajar membuat telur ayam palsu ada caranya. Masuk kursus. Kurusus cara-cara membuat telur ayam palsu diadakan selama 3 hari dengan bayaran serendah 30 yuan. Itulah harga yang perlu dibayar untuk belajar dan memulakan bisnes haram lagi menipu ini.

Berbagai macam bahan seperti agar-agar, bubuk yang tidak diketahui, asam benzoat, bahan coagulating dan bahkan tawas, yang biasanya digunakan untuk membuat telaur ayam palsu ini. Untuk kuning telur itu, beberapa berwarna kuning jeruk dicampur bubuk menjadi cair dan ramuan bergerak. Cairan itu kemudian dituangkan ke dalam plastik yang berbentuk bulat cetakan dan dicampur dengan apa yang disebut ‘air ajaib,’ yang mengandung kalsium khlorida. Ini membolehkan ‘kuning telur’ keluar selaput luar yang nipis. Telur kemudian dibentuk dengan sebuah cetakan. Shell tidak dilupakan.

imageimage

Parafin lilin dan cecair putih yang tak dikenali dicurahkan ke telur palsu, yang kemudian dibiarkan mengering. Telur buatan boleh digoreng cerah-sisi atau dikukus. Sehinggakan orang-orang yang mencipta mampu membuatkan gelembung-gelmbung muncul pada telur putih. Tetapi para ahli memperingatkan akan bahaya makan telur palsu kerana tidak mengandungi sebarang nutrisi. Seorang profesor Universiti China dari Hong Kong memperingatkan pengguna telur ayam palsu boleh mengalami demensia.

imageimage

macam2..semua orang nak ambil untung tanpa hirau kesan negatif kepada pengguna..

Dunia Aku Ibu Muda: Ketagih join Contest atau GiveAway?

mata LENSA: KEMPEN TOLAK CADANGAN Ghauth Jasmon(NC UM) MENGENAI BAHASA INGGERIS

Comments
5 Comments

5 ulasan:

c-tea berkata...

tapi siyes kretif...
pandai la depa kan...telor ayam yang terhasil dari benda hidup pun mereka boleh buat...sampai bende tu boleh dimasak atas kuali...perhh..dah tu ramai plak yang tertipu..amek positif je la..mereka mmg pandai...

manggosteen berkata...

sampai telor pon boleh buat yg tiruan..tapi dia tak ley lawan kuasa Allah..pasti tak sesempurnan ciptaanNYA

fiziesss berkata...

Mcm2 dah skrg ni..harga barang semakin naik..krisis bekalan makanan..sebab manusia jgk yg tak nak jaga alam ni..yg ada..makin berkurang..huhu...

Encik Bedak Sejuk berkata...

China dah menguasai ekonomi dunia sekrang, sampai USA pun tak boleh buat apa, depa punya kreatif nak memalsukan semua barangan dengan petik jari je...huhu...depa ni memang pentingkan untung dari rsiko yang bakal dihadapi. jadi, gunalah barangan buatan Malaysia...:)

mdfaizal berkata...

da smpai Penang dah telur tiruan ni.

Bernama - Telur pun ada tiruan