Ahad, 21 November 2010

PETUA HILANGKAN RUAM

ini ialah ruam..hehehe


Ruam ni ada bayak faktor..sebab panas, susu, allergic, kotor...bla2..hehehe..atok pun x larat nak senaraikan..ada sorang cucu ABC bertanyakan atok tentang petua nak hilangkan ruam..menurut kitab perubatan kuno atok..cara2 yang cucu boley cuba adalah seperti berikut..hahaha

a)Cara-caranya;

1. Ambil satu senduk tepung ubi kayu.
2. Masukkan tepung tadi dalam kain jarang dan bungkus.
3. Selepas mandi, sapukan bungkusan tepung ubi tadi pada bahagian yang ada ruam.
4. Anda disarankan untuk berbuat demikian 2 kali dalam sehari.


kalau cucu kene ruam disebabkan panas..boley mencuba yang ni..


Beli daun peria sejenis sayur pahit yang telah dikeringkan. Panaskan air hingga mendidih dan tuangkan ke dalam besen mandi. Masukkan daun peria itu ke dalamnya. Biarkan sejuk sedikit baru mandi dengan air tersebut. Buatlah setiap kali anda mandi hingga hilang ruam panas di badan..



ataupun..cara lebih mudah..sapukan minyak zaitun..pastikan tempat ruam tu dicuci terlebih dahulu


PETUA DARI AZI NUR

rendamkan atau tuamkan dengn air suam bercampur garam....insyallah hilang sume ruam atau bintat2... =)


PETUA DARI kelip-kelip kehidupan

cara moden ~ senang je, sapu krim calamine (sesuai juga utk mreka yg dpt demam campak atau utk baby)
Comments
11 Comments

11 ulasan:

azi nur berkata...

ade 1 petua lagi sye turut amalkan jugala sebb kulit sye agak sensitip...rendamkan atau tuamkan dengn air suam bercampur garam....insyallah hilang sume ruam atau bintat2... =)

akubersamaCahya berkata...

oooo
thanks atuk.
i''ll try tiga2 leh?
taktau kenapa leh jadik ruam.
huhuhu

terima kasih.. =)

akubersamaCahya berkata...

@azi nur: sy cube jugak nanti. mintak2 cepat ilang.

AiMaN berkata...

ok..cuba la ye..hehehe

kelip-kelipkehidupan berkata...

cara moden ~ senang je, sapu krim calamine (sesuai juga utk mreka yg dpt demam campak atau utk baby)

AiMaN berkata...

kelip-kelipkehidupan : mekasih atas petua anda..petua anda telah dipanjangkan ke entry tersebut.

azi nur berkata...

yeah...cobe2...sharing is caring~~

AiMaN berkata...

azi nur : iye cucu ku..cobe jgn x cobe..

NICK IRFAN berkata...

dulu aku kena ruam mcm ni la dekat sebulan jgk nk hilangkan cari petua x jmpa... dh baik jmpa ruam jmpa plak petua kat blog ko? hehe

Lahchan berkata...

terima kasih buat petua ni..sy pn sering kena ruam ni..sejak kecik lagi..kalau slh mkn je dia jadi..em sbnrnye sapu ubat tu pun tak menjadi sebab terlalu byk..ape2 pun terima ksih.. sy akan cubenye.. :D

Tanpa Nama berkata...

Ruam saye dah elok tapi kulit dekat ruam tu jadi hitam. Ade petua ntok hilangkan kesan hitam? Sbb sblom ni saye tak gune ubat atau krim. Saye biarkan.