Khamis, 11 November 2010

PETUA UNTUK BAYI DEMAM


hari ni atok nak bagi petua pasal budak kecik@bayi yang demam..biasa la wahai ibu2..jangan risau jika anak anda demam..sebab masa kecik ni.diorang punya antibodi masih lagi lemah..bukan macam ibu2..hehehe...malah, macam2 jenis demam yang mereka mudah terdedah..antaranya demam kuning,demam biasa,demam campak dan selsema..

kebanyakan ibubapa cuba untuk mengelakkan memberikan anak mereka minum ubat di farmasi dan klinik...mengapa? adakah ibu ngak percaya sama doktor?hehehe..cakap indon pulak..hahaha..bukan x percaya, cuma bimbang kesan kan? saya paham situasi ibu2...sebab atok ramai cucu...hehehe..namun awas..JIKA DEMAM PANAS..TERUS BAWA KE HOSPITAL @ WAD KECEMASAN..KERANA IA AMAT MERBAHAYA..boleh menyebabkan terencat akal dan kematian..

bagi bayi yang demam biasa..ibu2 boleh mencuba petua ini..

1) ambil beberapa helai daun bunga raya..basuh hingga cuci..jangan basuh guna sabun pulak..hehehe..lepas tu, sediakan semangkuk air..ramas2kan daun bunga raya hingga keluar lendir...kacau hingga sebati..lepas tu..amik kain kecik..basahkan tubuh anak anda..

mama atok pun buat cmni jgk kat adik2 atok yang lain..2,3 hari dah ok..untuk demam biasa jela..demam panas..bawak pegi jumpa doktor..sekali lagi atok pesan..

2) suapkan anak anda madu yang dicampur dengan asam limau..petua ini juga boleh digunakan kepada mereka yang batuk dan selsema..

dalam islam sendiri menceritakan bahawa madu lebah dah herbatusauda mampu mengubat segala penyakit kecuali tua dan mati sahaja..

yang tu atok ingat..nanti lain kali atok tanya nenek ngn mama atok ye...harap dapat amalkan...jangan terlalu kerap memberikan bayi anda menggunakan ubat hospital kerana ubat hospital mengandungi dadah dan kesan lain..

satu lagi atok nak pesan..dapatkan suntikan imunisasi untuk bayi secukupnya...dan selalu timbang berat bayi..supaya masalah obesiti tidak berlaku..masalah sekarang..ibubapa suka sangat tengok bayi mereka gemuk..dikatanya sihat..tapi AWAS!! anda sedang mencorakkan pemakanan anak anda..mungkin anak anda berisiko untuk mengidap diabetis mallitus, lam bm nya..kencing manis..hehehe..

itu je pasanan dan petua dari atok..selamat beramal...
Comments
3 Comments

3 ulasan:

aNa d'sKoDenG berkata...

yer atok..
mekasih ingatkan..
cucu atok ni dah tadak baby ..yg ado cuma yg besar sorang
tp dulu² masa yg besor ni masih baby..gitew laaa cucu wat atok. alhamdulillah..mmg berkesan..esp tang daun bunga raya tuh. sanggup tanam pokok bunga raya..semata nak amik daun, pasal anak salu ngat demam..

armouris berkata...

lagi info tentang bayi demam di SIHAT SELALU - FAQ Tentang Bayi Demam

Tanpa Nama berkata...

atok anank saya ni dah 2 ari demam punya la panas.....lagi satu nak tny petua nak ubat kaki terseliuh mcm mana