Isnin, 6 Disember 2010

PETUA PULIH MIGRAIN

image

Dah lama atok x menulis pasal petua ni..hehehe….dan tadi ada cucu tanya pasal migrain…bukan si NOONA yang migrain..tapi kawan dia kot..hehehe..atok pun x pasti..terima kasih sebab tanya…

xpe lah cucu..meh atok “check” sebab apa cucu migrain ni…hmmm…jap ye nak isi air lam mangkuk ajaib nih..x leh isi banyak-banyak sekarang..sebab harga air di Selangor akan dinaikkan 37% kalau SYABAS masih lagi berkuasa…

hah! dah jumpa pun sebab migrain..jom baca…hehehehe

1. tak cukup tidur atau rehat..ataupun terlalu letih la…

2. tak cukup zat makan..nanti kita cari..zat apa yang perlu untuk ubat dan elak masalah ni.

3. makanan sensitif (berbeza bg tiap org).. contoh terlalu masam atau masin, atau terlebih ambil nasi/carb, produk tenusu (cheese), atau coklat, mkn ringan.

4. manusia yg buat kita stress - hehe, yg ni pun ada..pelik2….buang la orang tu jauh2..hahaha

5. mengadap pc atau tv lama2, atau membaca dengan tekanan pada mata..atok pun sama..hahaha

camne nak pulihkan dan elak migrain ni? jap ye atok nak baca balik dalam kitab lama nih…huhuhuhu…kitab pun dah koyak2…

cara nak pulihkan dan elak migrain :

1. berbekam…yang ni islam pun sarankan..boleh buangkan darah kotor dalam badan..

2. madu…sesungguhnya madu dan herbatussauda mampu menyembuhkan segala penyakit..kecuali tua dan mati

3. selawat (bagi yang muslim)

“Allahumma sholli ‘alaa sayyidina muhammadin thibbal quluubi wadawaa ihaa wa’aa fiyatil abdaani wa syifaa iha waa nuuril abshori wadhiyo iha wa ‘alaa aalihi wassohbihi wabarik salam”

Maksud : “Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami, Muhammad SAW, yang menyembuhkan hati-hati, penawarnya dan kesejahteraan badan, kesembuhan juga cahaya penglihatan dan berilah rahmat keberkatan dan kesejahteraan ke atas keluarga dan sahabatnya”

4. yang ni petua dari Al Ustaz Harun Din

ambil daun misai kucing (orthosiphon stamineus). Kemudian dimasukkan ke dalam segelas air yang baru mendidih. Di minum waktu pagi dan malam sebelum tidur. Jumlah daun bergantung kepada penyakit. Sakit yang serius memerlukan jumlah daun yang lebih banyak.kalau siapa yang x kenal misai kucing..ini dia pokoknya..

image

5. jangan berdendam..ataupun memendam perasaan…pergi bersiar-siar atau berkelah untuk melegakan minda..

6. tengok wajah ibu dan ayah..kerana wajah mereka mampu menyejukkan mata dan fikiran..

7. bersedekah..kerana bersedekah mampu menjadikan kita berasa gembira..cuba la..tapi bersedekah dengan ikhlas la..

8. hiburkan hati anak yatim..kanak-kanak yang belum baligh yang kehilangan ibu atau ayah atau kedua-duanya..

SELAMAT MENCUBA~

Comments
7 Comments

7 ulasan:

Cahaya Kehidupan berkata...

info yang bagus..thanks

Juaini Jamaludin berkata...

bagus bagus. juliet nak cuba setiap satu nanti sebab juliet kerap migrain. tahap yang melampau pula itu.

Hasrol Nizam berkata...

info berguna ni. thanks :D

pernah buat projek tentang misai kucing, tapi tak tahu lak boleh guna utk migrain.

waRDah @ QiQi berkata...

tQ... wardah pon ada migrain teruk. :)

tomatokering :) berkata...

kalau amek misai tok buleh tak?hahaks

.::: Princess MOMOY :::. berkata...

bagus2...thx sharing atok
MY RECENT POST : MAID CAFE JAPAN a.k.a Cosplay Restaurant

Noona berkata...

mekacih atok....nanti noona bgtau kawan noona tu...atok terbaikkkkkkkkk!