Isnin, 9 Mei 2011

BERFUNGSIKAH PRESIDEN KOLEJ?

Usaha saudara Muhsi, Saudari Intan mewakili MPMUM dan rakan-rakan untuk membela nasib pelajar kolej 2 tidak akan terhenti walau mereka ditempelek oleh Pengetua dan Penyelia kolej dengan menolak permintaan untuk berjumpa dan berbincang mengenai masalah yang dihadapi.

Hari ini sudah jelas bahawa pihak pentadbiran kolej langsung tidak menghiraukan masalah yang dihadapi oleh pelajar. Kenapa perlu mengelak apabila mahasiswa ingin mempersoalkan tindakan pentadbiran kolej lakukan? Adakah kerana pihak pentadbiran sedar bahawa mereka melakukan kesilapan? Ah..semua bisa diatur..

Malah, saudara Asyraf dijadikan kambing hitam bagi menutup kesilapan kolej. Apabila pertemuan antara mahasiswa dan pentadbiran nak dilakukan, mereka dengan lewa berkata “ Tanyalah Presiden kolej dan Presiden Balai”..

Ini jelas membuktikan bahawa pengetua dan penyelia tidak berniat untuk membantu menyelesaikan masalah ini. Lebih teruk, saudara Asyraf terpaksa menghadapi pelbagai persoalan dari mahasiswa atas apa yang berlaku di tambah lagi dengan bebanan peperiksaan. Malangnya, Presiden Kolej 2 hanya diam seribu bahasa seolah-olah mengiyakan segala tindakan pengetua dan penyelia.

Inilah bahana yang berlaku apabila Presiden Kolej dilantik oleh pihak pentadbiran kolej. Presiden kolej terpaksa memenangi hati pentadbiran kolej kerana terasa berhutang budi atas perlantikannya. Maka, Presiden kolej tidak mampu untuk memperjuangkan hak mahasiswa kerana beliau tidak rasa terhutang budi dengan mahasiswa. Presiden kolej sudah tidak berfungsi lagi. Yang bertambah peliknya, bila masalah penginapan berlaku mahasiswa terpaksa memanggil MPMUM untuk membantu mahasiswa walhal sepatutnya Tuan Rumah (Presiden kolej) terlebih dahulu membantu warga kolej.

Hari ini, saya terlebih dahulu menggesa Presidan Kolej untuk mengaturkan pertemuan antara Pengetua dan penyelia dengan mahasiswa untuk menjelaskan keadaan sebenar. Saya rasakan orang yang dilipih oleh pengetua mungkin mampu melembutkan hati pengetua dan penyelia untuk bertentang mata dengan mahasiswa. Diharapkan Presiden Kolej berfungsi buat kali pertama untuk mahasiswa.

FIGHT THEM AND FIGHT THEM HARD!

Comments
5 Comments

5 ulasan:

DauD berkata...

ak rase ko pon x layak nk komen mende nie...klu ko yang jd presiden kolej lg hancurssssss....jd..ketua aras d300 pon x terurus...cam ko x wujud..brape byk mende ko involve..langsung wat cam x brsalah...1 floor pon x dpt nk handle...sibuk nk cter tanggungjwb yg lg besar..xyah ckap besar...stakat kate2 je pandai..wat keje x pandai...x soh la...sohor sgt...
mmg nampak presiden cam xde wat pepe ....kalu mmg mende tue btul pon,tp,ko tau ke ape masalah die...cam ne keadaan presiden, ape mslah die ...yg ko maen tibai je...yg x btulnye..diri hang sendiri,nk handle 1 floor pon xley... sibuk duk kutuk org
ak bukan sokng kpd kesalahan or kekurann... yg slah ..tetap salah,...x sokong...sesape wat salah..x kire la..die presiden ke..sape ke..
cume..klu ko nie sorang yg berkaliber..no hal le..nk wat tguran...(bkn maen fitnah)
tp, hng pon habuk jugok...1 floor pon gagal nk dihandle..so...renung kan..lah..jgn nk promote blog sgt....setiap kate2 n tulisan yg hng tulis...menjadi tanggungan ko kat akhirat...silap tulis...ko tau la kan...
~bkn nk kutuk ape..nk nyatakan ape yg x yg patut dikatakan lah...klu rase diri tue da btul ..xyah ikutla kan..tp..besenye..org yg slh,die x nmpk die salah...org laen yg nmpk..jd, pkir2 la ye...x nk pikir pon ..x kisah pon...x jatuh CGPA ak jd 1.0...=)

Tanpa Nama berkata...

menasihati atau menegur pemimpin tidak boleh dilakukan secara terbuka, dengan kata berbentuk cacian dan menghina atau tujuan menanam perasaan benci di kalangan masyarakat terhadap pemimpin itu. Hendaklah kita sedari pemimpin adalah manusia biasa yang ada kalanya melakukan kesilapan dalam menguruskan urusan pentadbiran.

Namun, jika pemimpin melakukan kesilapan ia bukan bererti kita dibenarkan untuk mencela secara terbuka tetapi hendaklah menasihatinya dan memperjelaskan kesalahannya dengan cara penuh hikmah.

Rasulullah SAW menunjukkan contoh cara menasihati pemimpin melalui sabda yang bermaksud: "Sesiapa yang ingin menasihati pemimpin dalam sesuatu urusan, janganlah dia melakukannya secara terang-terangan. Akan tetapi hendaklah dia mengambil tangan pemimpin itu dan ajaklah (nasihatilah) dia secara tersembunyi. Jika dia (pemimpin) menerima (nasihat itu) maka itulah yang diharapkan. Jika dia tidak menerima (nasihat) maka sesungguhnya dia (pemberi nasihat) sudah melaksanakan tanggungjawabnya." (Hadis riwayat Ahmad)

Tanpa Nama berkata...

ait mane bolger yg lantang bersuare neyh..jawabla....len kali jgn nk mencapap sgt....mengambil kesempatan dlam isu2 panas..kalu kamu layak bersuare silekan..tp cermin diri dulu k....muhasabah sikit...

AiMaN berkata...

@Tanpa Namahahaha..komen pun pkai anynomous..nak kritik2 lak..kih3..amacam? takot ke? nk ckp apa lg? kes dah selesai..hahaha..xkn la aku nk menyalak dibukit? kah3..

Tanpa Nama berkata...

so cane..blog ko da femes blum..hahhaa,,,kesian....nk promote blog pnye pasl sggp menabur fitnah..huh..what a sad...asl x promote blog2 ko kat utusan, harakah, metro...kan ko nk promote blog ko sgt...hihihi...kesian..matlamt nk femeskn blog, sanggup menghgtkn isu, mereka2 cerite seta menabur fitnah...mintak maap la weyh kat presiden tuh..dose ngan tuhan kite boley mntk ampun, dose ngan manusie?..aku harp ko terime tguran..