hahaha….nampaknya ada cucu yang bagi respon di atas entry PINJAMAN MARA – HARAM (sesiapa yang lom baca WAJIB baca) yang atok postkan pagi tadi..TAHNIAH BUAT KALIAN, kerana mempunyai sensitiviti terhadap isu ini..nampaknya cucu tahu yang hutang WAJIB di bayar..
pertama kalinya soal pinjaman..semangnya benda yang dipinjam wajib dipulangkan dan dalam soal ini pinjaman untuk belajar wajib dibayar..hari ini atok nak bawa cucu berfikir pada sudut yang lain..pernah x cucu tengok orang miskin? apa perasaan cucu?
dalam kes Mohd Asraf Samsudin, adakah ayahnya yang meminjam wang tu mempunyai wang untuk membayar keseluruhan pinjaman sebelum Mohd Asraf Samsudin melanjutkan pelajaran? adakah ayah Mohd Asraf Samsudin itu mempunyai wang yang cukup? kenapa kita sangat takut untuk berfikir jika kita papa kedana? atok x tahu bagaimana kedudukan kewangan keluarga Mohd Asraf Samsudin..tapi, jika keluarganya benar-benar miskin macam mana? kalau ayahnya kaya dan sengaja xnk bayar, dah terang lagi bersuluh itu salah ayahnya..
adakah kita mahu lihat seorang anak muda yang berpotensi untuk berjaya dihalang? jika benar keluarganya miskin..adakah kita tidak mahu lihat Mohd Asraf Samsudin berjaya membawa keluarganya keluar dari garis kemiskinan berbekalkan kejayaan melalui pekerjaannya kelak?
jika dia tidak mampu meneruskan pembelajaran..bagaimana dia mahu bekerja dan membayar balik pinjaman yang telah dibuat dengan mara?
apa yang atok nak cucu paham..pertama, jangan buat keputusan atau tindakan atas kapasiti diri sendiri semata-mata..kedua, cuba paham rakyat marhaen dan ploretariat..ketiga, BERSAMA MENUNTUT PENDIDIKAN PERCUMA!
KENAPA PENDIDIKAN PERCUMA?
pendidikan adalah hak asasi rakyat..mengikut deklarasi hak asasi manusia, pendidikan adalah hak asasi rakyat yang wajib diberi secara percuma..dan semamangnya TANGGUNG JAWAB KERAJAAN UNTUK MENYEDIAKAN PENDIDIKAN YANG SEMPURNA kepada rakyat.....
malah pendidikan percuma sesuatu yang realis..cuba lihat negara ini :
Pendidikan Negara Cuba telah dinasionalisasi pada tahun 1961, dimana tiada pengenaan bayaran tuisyen di peringkat pengajian tinggi.Hasilnya,pada tahun 1993 terdapat 90% pelajar yang memenuhi syarat telah berdaftar masuk ke sekolah rendah.Tambahan lagi, terdapat 2,100 sekolah menengah dan lebih daripada 50 buah pusat pembelajaran didirikan di kawasan luar bandar hasil daripada dasar pendidikan percuma kerajaan Cuba
UNICEF telah membuat kesimpulan bahawa Cuba merupakan negara dunia ketiga yang mempunyai sistem pendidikan yang terbaik dan lebih-lebih lagi sistem yang diamalkan oleh negara Cuba adalah salah satu sistem pendididkan yang terbaik di dunia
Pendidikan di Venezuela adalah percuma, universal dan wajib untuk semua.Hampir 20% daripada bujet pendapatan negara tersebut disumbang ke bidang pendidikan.Hal ini menyebabkan negara tersebut mempunyai kadar celik huruf yang tinggi iaitu 89.5%
Menerusi dasar Kementerian pendidikan, kebudayaan dan sukan, kerajaan menyediakan pendidikan percuma di semua peringkat iaitu 9 tahun sekolah rendah,2 hingga 3 tahun sekolah mengah dan 3 hingga 5 tahun pengajian tinggi dan universiti.
kalau alasan negara maju tidak mampu..kenapa GERMAN mampu menyediakan pendidikan percuma kepada sesiapa sahaja yang ingin belajar di universitinya, malah pelajar negara lain pun belajar secara percuma..
adakah negara kita lebih miskin dari CUBA dan VENEZUELA? atau negara kita terlalu hebat daripada GERMAN?
apa yang pasti..yang atok nampak, kerajaan sengaja menjadikan PENDIDIKAN SEBAGAI BAHAN PERNIAGAAN yang paling menguntungkan melalui PTPTN..
Bagaimanapun masih terdapat banyak negara yang mengekalkan pelaksanaan pendidikan percuma sehingga peringkat pendidikan tinggi seperti negara-negara Sweden, Norway, Finland dan lain-lain di Eropah, Arab Saudi, Kuwait dan lain-lain dari kalangan negara pengeluar Minyak, Cuba sebuah negara Sosialis serta Sri Lanka sebuah negara membangun. Hakikat ini menunjukkan bahawa pendidikan percuma ini tidak semestinya dilaksanakan hanya oleh negara-negara kaya.
More About : Sejarah Pendidikan Percuma