Ahad, 13 Mac 2011

TSUNAMI JEPUN : MASALAH BARU NUKLEAR

telah di translate menggunakan google translator…kalau salah-salah tu faham-faham sendiri la ye

Sendai, Jepun (Reuters) - Ribuan Jepun melarikan diri sekitar kilang-gempa nuklear lumpuh selepas kebocoran radiasi dan kuasa menghadapi ancaman baru hari Ahad dengan kegagalan sistem pendingin dalam reaktor kedua.

Pembekal Tokyo Electric Power (TEPCO) mengatakan pihaknya sedang mempersiapkan untuk melampiaskan stim untuk mengurangkan tekanan dalam reaktor No.3 di km 240 tanaman (150 batu) utara Tokyo - yang akan melepaskan sejumlah kecil radiasi - selepas letupan dan kebocoran Sabtu dari 1 reaktor Nombor di kemudahan itu.

imageimage

Seperti gempa susulan yang kuat terus mengguncang pulau utama Jepun, carian putus asa menekan bagi mereka yang selamat dari gempa bumi besar Jumaat dan tsunami dan korban tewas diperkirakan akan meningkat.

Ribuan lain menghabiskan malam yang dingin meringkuk lebih dari pemanas di tempat penampungan kecemasan di sepanjang pantai timur laut, sebuah adegan kehancuran setelah gempa berkekuatan 8,9 menghantar 10 meter (33 kaki) gelombang beralun melalui bandar-bandar di kawasan-kawasan Miyagi.

TANTANGAN TERBESAR

Tanaman pembekal TEPCO telah memiliki masa lalu yang berbatu dalam industri terganggu oleh skandal. Pada tahun 2002, presiden kuasa terbesar di negara itu dipaksa untuk mengundurkan diri bersama-sama dengan empat eksekutif senior yang lain, mengambil tanggung jawab untuk pemalsuan dipercayai rekod keselamatan pemasangan nuklear.

Banyak orang Jepun membanjiri situs jejaring sosial dengan kebimbangan tentang tanaman.

Gempa bumi dan tsunami, dan sekarang kebocoran radiasi, kerajaan Jepun hadir dengan cabaran terbesar dalam satu generasi.

Gempa bumi adalah kelima paling ampuh untuk melanda dunia pada abad terkini. Ini melampaui gempa Besar Kant September 1, 1923 yang besarnya satu daripada 7,9 dan menewaskan lebih dari 140.000 orang di daerah Tokyo.

berota asal dalam BI : Quake-hit Japan nuclear plant faces new threat - Yahoo! News

imageimage

video letupan tenaga loji nuklear akan menyusul sebentar lagi..dalam proses muat naik..

atok melaporkan dari jepun di stesen berita doraemaon~

Comments
1 Comments

1 ulasan:

tikuzza berkata...

dahsyat teruk effect nuklear...ngeri...anyway da follow...jgn lupe follow saya k!