Jumaat, 7 Januari 2011

PETUA MELEMBUTKAN DAGING DAN AYAM BAKAR

cucu perasan x, apa yang atok perasan? atok terperasan bahawa blog atok ni dah terlalu universal..daripada dulu duk bercerita pasal petua zaman kuno…sekarang dah jadi saluran berita nasional…huh! dah macam rancangan majalah 3 pulak..

disebabkan dah lama x update pasal petua yang betul-betul petua..jadi di keheningan malam ni atok teringat satu petua yang dikasi oleh jiran rumah lama atok..hari tu atok n family ada bakar ayam..jadi dia ajar la petua macam mana nak melembutkan daging bakar dan ayam bakar..

image

caranya senang saja..letakkan MADU SECUKUP RASA ke dalam rempah daging bakar dan ayam bakar yang cucu buatkan atau belikan tu..atok pun x pasti macam mana secara ilmiahnya madu tu dapat melembutkan struktur daging..

tapi memang betul..kalau TAMBAH MADU dalam daging bakar..daging yang cucu bakar tu kurang keras..malah lebih lembut dan tidak kering..biasanya kalau bakar daging pasti cepat kering dan jadi keras bila masak..tapi kalau di taruk madu, daging menjadi lebih lembut dan enak disampaing tambah zat…

SELAMAT MENCUBA~

Comments
4 Comments

4 ulasan:

Unknown berkata...

wahh..boleh try ni.tq atok! ^^.

s.y.a.r.q berkata...

ade lagi satu petua nak lembutkan daging.... Macam kalau nak buat sup ke, kari ke, letak daun nangka dlm masakan mase memasak.insyaallah.cepat lembut

toyolkiut berkata...

ye btul..
bubuh madu buat dging lebih sedap jg..
perap pun xlama..

norsadira berkata...

Nak cubalah..asik tak jadi je buat syok sendiri