Khamis, 9 Disember 2010

"DARA ITU PENTING?”

BLOG ATOK ADALAH MILIK CUCU…jadi kalau cucu ada pape masalah boleh ceritakan pada atok..insyaALLAH atok akan menjawab..lepas terbangun dari tido..atok terkesima membaca komen yang agak menyentap hati cucu kesayangan atok, PENI ANANI…kalau nak baca komen tu…xyah lah..dah delete pun entry tu..hahaha

lepas tu..atok terbaca satu lagi komen yang atok merasakan, persoalan ini lebih penting..cucu baca la sendiri..

salam atok,,A pernah dikhianati oleh datuknya sewaktu berumur 7 tahun..dia bakal berkahwin tidak lama lg dan jika benar daranya telah hilang, dia tidak dapat mbayangkan bagaimana penerimaan bakal suaminya nanti.. dia stress dan takut akan memalukan ahli keluarganya..tolong beri pandangan...adakah dia perlu mhentikan pernikahannya ini kerana dia rasa mcm tidak layak untuk sesiapa pn di dunia ini.......”

komen ini atok amik dari entry : ATOK JAWAB SOALAN INI : Adakah Anda Nak Terima Gadis Yang Terlanjur Untuk Dijadikan Isteri?..kalau sapa2 lom baca entry tu..boleh baca..klik je pada ayat tu..

berbalik pada komen tu..pandangan atok..

memang betul..perempuan itu merasakan dia amat takut, tertekan dan gelisah yang teramat..atok rasa bukan saja pada hari perkahwinan, atau malam pertama..namun, atok merasakan pada tiap malam..mungkin dia masih trauma dengan peristiwa dirogol datuknya..

dalam perkara ini..hanya ada dua penyelesaian utama..pertama, cekalkan hati..beritahu perkara sebenar pada KELUARGA SENDIRI terlebih dahulu..minta pendangan mereka..sajahat-jahat mana seorang anak…ibunya tetap akan terima..dalam masalah ini..saudari yang nak berkahwin tu tidak jahat..tapi, atok rasa orang yang paling layak bagi pendapat ialah ibu kepada bakal pengantin perempuan tu..

kedua, senyap….hanya senyap….diam…sebab itu adalah keaiban kita dan keluarga..tapi sampai bila? mesti hati si perempuan tu x kan aman..betul x?

tapi…jikalau pengantin lelaki dapat menerima..itu tandanya kejujuran,keikhlasan, dan membuktikan cintanya pada perempuan tersebut..sanggup memaafkan atas keterlanjuran datuk perempuan itu..lagipun, itu bukan salah pepempuan tu..malah, perkara itu berlaku semasa kecil lagi…

apa pandangan cucu? boleh bagi sikit x?

komentar terbaik setakat ini yang boleh dijadikan pengajaran :

raudhah : untuk wanita yg telah pun jadik camtu nasibnya. Anda adalh diharamkan sama sekali menceritakan peristiwa tersebut kepada bakal suami anda. Optimislah sayang dalam menempuhi hidup ni. Dara bukan segala2nya. Bukan penetu kebahagiannya kau dengan suami kau nnti. Tolong, saya minta lagi sekali, tolong jangan ceritakan pengalaman pahit anda pada suami atau dengan org lain melainkan org yg anda benar2 percaya. Tolong lupakan. Past is past my dear. Mintalah pada Allah taala, mengadulah padaNya, saya dan org lain dah tak boleh nak kembalikan dara anda semula tetapi Allah sentiasa akan menumbuhkan keyakinan dan perasaan bahawa kamu itu masih suci drp dosa org lain (cth citer kat atas, atok yg GS tu). Alahai, sayang sungguh saya tak ingat artikel yg menceritakan ttg hal ini. Nanti ade masa, saya bg linknya yer.Jgn harap sgt yer. Tak janji taw.
Comments
25 Comments

25 ulasan:

cikmimmie berkata...

tok...
sy rasa kalau bincang topik ni takkan habis..macam-macam pendapat yang kita akan dengar..dan pendapat-pendapat yg negatif mungkin akan menambahkan rasa rendah diri kepada mangsa2..dan pendapat yg positif akan menambahkan keyakinan..serah pada yg pakar je..nanti makin banyak kita bicara soal nie..makin banyak yg kita silap..bimbang ada hati-hati yg terluka tanpa kita sedar...wallahualam..

.::: Princess MOMOY :::. berkata...

tepat sekali jawapan atok
sangat kasihan pada mereka yang tak ada virgin disebab kan angkara orang lain dan tanpa kerelaan nya
MY RECENT POST : Plectranthus rotundifolius (Poiret) Sprengel - APA TU ?

AiMaN berkata...

@cikmimmieatok tidak berniat nak perli atau merendahkan diri sesiapa..sebab blog ini adalah milik cucu, kalau ada cucu minta pandangan..atok kena hormati dia..atok kene la bagi...

sudah tiba masa kita untuk bersikap terbuka dalam semua isu..kenapa kes buang bayi,rogol dan zina menjadi satu budaya sekarang?

sebab kita malu untuk menyatakan bahawa kemaluan lelaki boleh menyebabkan perempuan mengandung..

kalau sejak dari kecil mereka faham dan tahu..mungkin kes main2 zina budak kecil seperti dalam akhbar baru-baru ini tidak akan terjadi..

cikmimmie berkata...

=)

kay yea berkata...

bagus la ade pndgn macam neh..baru tahap kesedaran masing2 ade ..tQ atok~ :)

enaz weeweet berkata...

betul tu tok.
kalau si lelaki iklas , alhamdullilah tak ada masalah . tapi kalau tk dpt terima nk buat mcm mana kan ? redha ajelah .

peni anani berkata...

jahadnye atok budak tu... dgn budak2 pun bleh jadi keje kan tok... adeela... pe la nasib bebudak cm ni kan.. bagus entri atok ni..,

raudhah berkata...

petua: cucu dirogol datuk dalam entry "DARA ITU PENTING?"..tolong bagi pandangan dan semangat..

raudhah said like this: untuk wanita yg telah pun jadik camtu nasibnya. Anda adalh diharamkan sama sekali menceritakan peristiwa tersebut kepada bakal suami anda. Optimislah sayang dalam menempuhi hidup ni. Dara bukan segala2nya. Bukan penetu kebahagiannya kau dengan suami kau nnti. Tolong, saya minta lagi sekali, tolong jangan ceritakan pengalaman pahit anda pada suami atau dengan org lain melainkan org yg anda benar2 percaya. Tolong lupakan. Past is past my dear. Mintalah pada Allah taala, mengadulah padaNya, saya dan org lain dah tak boleh nak kembalikan dara anda semula tetapi Allah sentiasa akan menumbuhkan keyakinan dan perasaan bahawa kamu itu masih suci drp dosa org lain (cth citer kat atas, atok yg GS tu). Alahai, sayang sungguh saya tak ingat artikel yg menceritakan ttg hal ini. Nanti ade masa, saya bg linknya yer.Jgn harap sgt yer. Tak janji taw.

raudhah kepada petua said : haih, takder pape ke saya tulis panjang lebau ni? Sekurg2nya jdlah follower saya ker(ini 1 ugutan yg melampau!). Takderla, saya gurau jer yer. Cenyum ckit. Ala2, comey. ngeee =)

cikida berkata...

em,,takot nye dgr cite2 cmni kan,,huhu,,harap tabah bg mangsa n mgkn ade hikmah.pempuan sekrang msti berhati2,,pesan pd dri sendri jgk ni,,huhu..=)

amira berkata...

memang aa penting.. tapi rasanya lebih baik jujur terhadap pasangan.. ye lah.. dia teman sehidup semati

Sweet N Pretty berkata...

Assalamualaikum

Saya pun setuju dgn dua pilihan atok tu. Saya lebih memilih utk dia merahsiakan perkara tsb sbb bkn semua lelaki dpt terima kenyataan bakal isterinya tiada dara. Kalau diceritakan mungkin akan memburukkan keadaan. Some things are better to be left unsaid. Lgpun dia diperkosa bkn berzina. Takut klu bercerita bakal suami tak percaya & ditudauhnya berzina pulak. Kang terus tk jadi kawin.

Tragedi berlaku semasa usia 7 tahun jadi saya rasa kesan secara fizikal insyaAllah tlh pulih. Yg terbaik suruh beliau solat istikharah, hajat, mohon kepadaNya, Allah maha mengetahui akan segala sesuatu.

Just my 2 dinar:)

teratai berkata...

salam, sesuatu yg berlaku pasti ada rahsia disebaliknya, mana tahu Allah berikan jodoh yg terbaik buat sigadis,alhamdulillah jika begitu. Apa2pun buat sembahyang istikharah. Kalau ikutkan saya, baik diamkan aje, tu jln terbaik!

azrinrahim berkata...

bagi ayie, seorang wanita itu perlu berterus terang dengan bakal suami dan memberitahu kisah silam ni sebelum terjadinya pertunangan kerana secara tidak langsung bakal suami tidak akan rasa terkejut dan boleh memcari jalan penyleasaian bersama sama ada untuk meneruskan @ pon tidak .. jika seorang suami tu fham akan keadaan isteri pasti pertunanganakan terus berjalan dgn lncar .. incya-Allah

♥..cik_mas..♥ berkata...

kalo nak cakap psl ni..payah...sebab melibatkan banyak pihak...

cik mas rasa sebenarnya ramai lagi yang tak luahkan perkara ni...kalo ikotkan yg kita ketahui dah berjuta kes rogol...yg di orgol tp tak wat laporan lagi byk..ade juga yg tak nak malu...2 mslh nya....

em papepon berterus terang lebih baik...

HonEyBuNNy berkata...

betul tu tok...lebih baik diam jgn bgtau......tapi ada sstgh lelaki yg ila kenal...ila dengar pendapat diorg...kalau xbgtau...kaum lelaki akan kata wanita tu xjujur....cmna lak tu atok??

Nuridayu berkata...

erm...ni just pendapat sy.
lebih baik kalau kita diam, mna tau 1 hari nnt hal tu dibangkitkan semula nthen mesti de penghujung yang kurang baik.kita nak hidup dengan someone tu bukan untuk sehari dua, tapi untuk selama-lamanya.as human, mesti bile ade sesuatu t'jadi, hal-hal lps akan dibangkitkan smula...so, ble da berkahwin...kite xnk semua ni jd...
ni jus pendapat sy...thanks

Noona berkata...

hmmmm...yer..diam adalah lebih baik dari bersuara..mane tahu kot kota di masa depan tiba tiba akan terjadi majlis perkahwinan dirancang, tapi tiba tiba batal...kesian lagi, malu lagi...

Q E Q E N berkata...

betol kate yang lain. tp kan, smpai ble na diamkan hal ituh? ta takud?

queenIzyan berkata...

kalau boleh, biarla yg satu ni jadi rahsia... Lepas adalah yg lepas... Bukan kehendak kita nak jadi macm tu... semuanya Allah dah susunkan...

ummiarissa berkata...

memang pahit untuk memberi tahu kebenaran,tetapi adalah lebih baik menceritakan kepada orang yang terdekat contohnya seperti ibu kita, supaya apabila timbul masalah kelak dapat dicari jalan penyelesaian.itu hanya pendapat peribadi saya...

Miera berkata...

huh. oleh itu, jaga la diri, ermmm susah btol skg nk jaga diri... then, xperlu nk tkot gtaw perkara yg sebenar, perkara suda jadik pun kan. apa bole buat, bak kata pepatah "NASI SUDAH MENJADI BUBUR". bukan dpt undur balik masa tu. ermmmm..

intan berkata...

salam..
dalam hal ini adalah lebih baik kita ceritakan kepada kedua orang tua kita dan minta la pendapat diaorang.Tapi terpulang la kepada individu sama ada nk berterus terang atau tidak.Bagi saya di sini adalah lebih baik diam kerana ia akan menjadi topik juga nanti lebih2 lagi waktu pertengkaran walaupon si suami dapat menerima kita pada mulanya.Dan lebih parah kemungkinan ia akan membawa kepada perceraian.sowie nie juz pendapat saya.TQ

penGemiS rEDHA Ilahi....~ berkata...

salam..
kembali kepada Allah..
itu jalan sebaik-baiknya..
istikharah dulu..
jangan buat keputusan terburu-buru mengenai perkahwinan..
yang terbaik,syura(berbincang) dengan ibu dulu,secara rahsia demi maruah..
insyaAllah kalau yakin dengan takdirNya,akan ditunjukkan jalan keluar..yang penting jangan putus asa degan rahmat Tuhan..
Allah tak uji seseorang tu melebihi kemampuannya..
~moga Allah permudahkan...

LadyBird berkata...

Atok, pd pendapat lady yang hanya sekecil ladybird ni.. bg lady, kalu lady di tempat wanita tu.. lady xkan bgtahu sampai bila2.. krn tu bukan kesalahan kita.. dan xde sedikit pun perasaan bersalah..

ape yg lady tahu, tu bukan kesilapan kita.. dan bukan kita yang cr, kecualilah slps tu kite buat 2 3 kali lagi.. dan yg paling penting, kita perlu menyembunyikan keaiban kite.

Dari segi dara, dara senang jer pecah.. naik basikal, naik moto, dara leh pecah walaupun dengan hanya hentakan yang kecil.. tetapi ade wanita yg daranya kuat.. dengan kehidupan wanita skrg yang sentiasa melakukan aktiviti fizikal, dara mmg mudah pecah. So kalau suami pertikaikan, trgkan sebab2 yg boleh menyebabkan dr leh pecah. Tak perlu menceritakan kepada semua walaupun ngn fmly kite sendir. sebab hal tu dh agak lama.

Dan satu lagi, kalau hanya buat sekali.. dan dah agak lama, keadaan vagina msh ok (tidak longgar).. contoh yang boleh kite lihat, ambik plastik (yg kite letak brg) cube regangkan, dan ambik pen yg tajam. cube cucuk sekali.. lubang yg terbentuk kecil, dan cube masukkan berkali2..kesannya berbeza.. begitu juga dgn dara manusia.. kalau berkali2 koyakan tu besar, dan kalau hanya sekali.."keketapan" dia masih sama lebih2 lagi kalau dah memakan ms yg lama.

Bagi lady kite x perlu gusar, rahsiakan adalah sebaik2 cr.. kalau kita bgtahu, kite tidak tahu sejauh mn penerimaan org sekeliling walaupun ibu bapa kita sendiri.. kdg2 pemikiran org kite xleh jangka. So, ambik langkah bijak, rahsiakan. Cukuplah hanya Allah yg mengetahui dan akan membalas tindak tanduk datuk tu.

p/s : sorry yer atok, pnjg lebar lak komen lady.. maaf yer, tu hanyalah pendapatan dr seekor ladybird yg masih menuntut ilmu. Kalau slh sila maafkan dan perbetulkan lady kembali.

amir smuff berkata...

topik yang penting tapi x semestinya x boleh diulas. ada penting kenapa dara itu diwujudkan. dan bagi aku an,
dan dalam konteks dara nie, pelbagai isu dan pendapat ley diolah, but at the end of the story, suci itu penting, kerana ada yang lahir tanpa dara, ada yang ilang kerana sukan. tapi kesucian diri seorang itu yang bergelar seorang lelaki mahupun seorang perempuan. =)